I filosofiens historie har barn ofte vært et ikke-tema. Hvordan skal barn kunne filosofere når dette forutsetter en rasjonell aktør, altså en velutdannet og opplyst person med evne til systematisk og kritisk tenkning? Og er det ikke nettopp det vi bør lære barn i skolen; å bli fornuftige og rasjonelle mennesker? Først da vil filosofiens verden kunne åpne seg for dem.
Samtidig blir filosofering med barn i større grad populært både i skolen og barnehagen. Det sies at barn skal få erfaring med at "grunnleggende spørsmål er vesentlige, ved at det gis anledning og ro til undring og tenkning, samtaler og fortellinger". Men kan barn filosofere? Kan mennesket tenke abstrakt før det kommer i tenårene eller er det meningsløst å oppfordre til filosofi med barn?
- Hva er filosofering med barn?
- Hvordan kan man praktisere filosofiske samtaler med barn?
- Har barn evne til å tenke systematisk, vurdere ulike perspektiver og avsløre dårlige argumenter?
- Hva er viktigheten av filosofi i barnas verden?
- Hva kan vi lære av filosofering med barn?
Vil dette kunne føre oss til spørsmålet om hva som er det grunnleggende i filosofien? Er det å være et rasjonelt og abstrakt tenkende subjekt? Eller er det å være et undrende og søkende menneske, motivert til selvstendig og kritisk tenkning?
Innledere:
Kristin Bjørndal er førsteamanuensis i pedagogikk ved Norges Arktiske Universitet. Som forsker er hun opptatt av dialogpedagogikk, pedagogiske grunnlagsproblemer, filosofering med barn og ungdom, filosofi og kritisk tenkning i skolen, og oppmerksomt nærvær (Mindfulness) innenfor utdanningsfeltet.
Har studert historie, religionsfag og sosialantropologi hvor hun var særlig opptatt med samiske studier og etniske relasjoner. Gisken har lang erfaring i å samtale med barn fra arbeidet hennes som lærer i grunnskolen, men liker også å tre ut av skolehverdagen, og å bli utfordret til å tenke nytt.
Velkommen til høstens første samtale.
Sted: Skarven bar
Dato: lørdag 6. september 2014
Klokkeslett: 11:15 - 13:00
Samtalen er gratis og alle er velkommen!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar