Lørdag 11. november inviterer vi til samtale med Michael Strobelt hvor vi skal undersøke musikkens mulighet for å skape grenseoverskridende erfaringer, som kan utløse andre, mer umiddelbare og helhetlige former for forståelse enn den rasjonelle.
Forbindelsene
mellom filosofi og musikk er kompleks og mangfoldig. Likevel har
filosofiens syn på musikk overraskende lenge vært preget av den
klassiske antikken. Filosofer som Platon og Aristoteles var primært
opptatt av musikkens rolle i utviklingen av etisk bevissthet og
livsførsel, noe som også fant gjenklang hos middelalderens filosofer og
teologer. Først under opplysningstiden endret perspektivet seg, og
interessen vendte seg mot forholdet mellom musikk og erkjennelse. Hvor
mye av musikkopplevelsen er tilgjengelig for rasjonell erkjennelse og
kan kommuniseres med ord? Eller må musikk heller sees som et viktig og
nødvendig supplement til rasjonell erkjennelse, slik som Kant formulerte
det for kunst generelt?
Sentralt i dette, også for filosofer i senere tid, står musikkens
mulighet for å skape grenseoverskridende erfaringer, som kan utløse
andre, mer umiddelbare og helhetlige former for forståelse enn den
rasjonelle. Dette aspektet av transcendens er utgangspunktet for
lørdagens filosofiske samtale. Det kan knyttes til mange ulike
musikalske situasjoner og former for musikk: Den skjellsettende
konsertopplevelsen under en rockefestival eller på operaen, en symfoni
av Gustav Mahler som utløser tanker om store eksistensielle spørsmål,
men også opplevelsen av selvforglemmende øving og musisering, alene
eller sammen med andre.
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar