Det er grunnleggende for vår oppfatning av mennesket at det står i en særstilling i forhold til dyr, planter og fysiske ting. Denne særstilling har både vært knyttet til det religiøse og til menneskets fornuft eller forstandsevne. I vår tid gir forstanden mennesket rett til å bestemme over seg selv.
Problemet med denne begrunnelsen er at ikke alle mennesker kan sies å inneha forstand slik vi vanligvis oppfatter det. Noen mennesker befinner seg i en tilstand der deres forstandsevne ikke gjelder fullt ut.
Eksempler kan være spedbarnet, den demente, den alvorlig sinnslidende eller pasienten i koma. I disse situasjonene skal mennesker fortsatt behandles med integritet selv om de i øyeblikket ikke har forstand, og derfor heller ikke kan inneha selvbestemmelsesrett.
Eksemplene viser at man må skille menneskets integritet fra dets selvbestemmelsesrett. Selvbestemmelsretten er en foranderlig størrelse, og når de faktorene som begrunner den fjernes, ligger det en kjerne igjen. Denne kjernen kan gis ulike navn, og Marius Storvik har valgt å kalle den integritet.
Spørsmålet er om dette er en absolutt størrelse, og hvordan den skal oppfattes. Vi nærmer oss da spørsmålet om hva det er som grunnleggende kjennetegner et menneske.
Marius Storvik er jurist og arbeider med en doktorgrad i sitt fag der temaet er psykiatri, menneskerettigheter og etikk. I dette arbeidet har det oppstått grunnleggende spørsmål om hva menneskets særegenhet består i, og dette settes under debatt i den første filosofiske samtalen i 2013.
Sted: Skarven bar
Dato: 2. februar 2013
Klokkeslett: 11:15 - 13:15
Gratis, åpent for alle
Klikk her for å følge oss på Facebook
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar