7. mai 2018

Hvordan kan barnets verden forstås? Om filosofen Walter Benjamins syn på barndommen.


For et år siden så vi i Filosofiske Samtaler på barndom gjennom psykologiens begrepsapparat. På førstkommende lørdag vil dette temaet følges opp gjennom filosofiens perspektiv.

Walter Benjamin (1892-1940) var en filosof som kombinerte marxistisk analyse og jødisk mystisisme med en estetisk varhet som slo ut i skrivemåten. Historiebegrepet var viktig for Benjamin.

Hvordan er historien oppfattet og konstruert? Et aspekt ved denne spørsmålsstillingen var hans syn på barndom.

Hos Benjamin er barndom som begrep del av en større kritikk av det progressive historiesyn. Ofte er tiden sett som et type forbedringsløp, en utviklingsprosess mot noe mer velfungerende.

Men barndom, ifølge Benjamin, er ikke et stadium som skal tilbakelegges.

Dette manifesterer seg blant annet i Benjamins omtaler av barnelitteratur. ”De gode barnebøkene går over hodet på pedagogene”, uttalte han. Synspunktet klinger igjen hos hans samtidige samfunnsdebattant, Ellen Key (1849-1926).

I boka Barnets århundre retter hun èn kritikk mot datidens lesebøker, som “tygd kunnskap” som stengte barn fra den virkelige litteraturen, den som kunne bidra til at deres liv ble levd “vilt og farlig”.

Dag Anderssons innledning vil ikke primært ta form som et debattinnlegg, men en presentasjon. Gjennom høytlesning av og kommentarer til et utvalg av Benjamins tekster blir vi kjent med barndommens status i hans tenkning. 
Skarven bar
Lørdag 12. mai 2018
11:15 - 13:00

Samtalen er gratis og alle er velkommen!
Dag Andersson arbeider ved Institutt for Filosofi ved UiT, og har særlig spesialisert seg innen filosofisk estetikk. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar